وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور آخرین تحولات بازار پس از وقوع حادثه هوایی یارانه معیشتی، امشب قابل برداشت است (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سال گذشته ۴۲۸۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان پرداخت شد یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود + جزئیات فعال کارگری: کارفرمایان برای تبدیل وضعیت شغلی کارگران همکاری کنند واکنش شخصیت‌های اقتصادی به شهادت رییس‌جمهور مصرف گاز در ایران ۶ برابر متوسط جهانی وضعیت پرشدگی سد‌های خراسان‌رضوی و کشور + جدول (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اونس جهانی رکورد زد بورس تعطیل شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد سکه به کمتر از ۴۰ میلیون تومان سقوط کرد | حباب سکه کاهشی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | ریزش بی‌ارزش (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ارتباط دانشگاه و صنعت شرط توسعه صنایع دانش بنیان

  • کد خبر: ۱۰۵۰۲۶
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
ارتباط دانشگاه و صنعت شرط توسعه صنایع دانش بنیان
حسن حسینی - رئیس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی

با مروری بر بخش تولید، متوجه می‌شویم که اساس صنعت بر علم قرار دارد. این علم است که با تولید محتوا بستر‌های لازم را برای تولید کالا‌ها و عرضه آن‌ها در جامعه فراهم می‌کند. با این تعریف، همه حوزه تولید بر پایه علم قرار دارد. اکنون چندسالی است با تغییراتی که در حوزه تولید علم ایجاد شده، به حرکت کشور‌ها به سوی اقتصاد دانش بنیان بیشتر توجه شده است.

طبق تعریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که براساس تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته است و به سرمایه گذاری در دانش و صنایع دانش پایه به شکل خاص توجه می‌شود. صنایع دانش بنیان هم صنایعی هستند که در آن‌ها سطح خوبی از سرمایه گذاری در نوآوری انجام شده است.

این موضوع سبب شده است تولیدات جدیدی با هزینه کمتر و میزان بهره وری بیشتر به بازار‌های جهانی عرضه شوند. اقتصاد کشور‌ها درحال حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان است. بنابراین، شاهد شکل گیری کسب وکار‌های دانش بنیان جدید مبتنی بر فناوری هستیم که بیشترین نرخ رشد را به خودشان اختصاص داده اند و به دنبال جذب بیشترین سهم از بازار اقتصادی کشور‌ها هستند.

اکنون اقتصاد دانش بنیان در همه حوزه‌های تولیدی مانند صنعت، معدن، کشاورزی و دیگر حوزه‌ها درحال افزایش سهم است و این موضوع خودش را به الزام تبدیل کرده است.

اما سؤالی که به وجود می‌آید، این است که برای ارتقای اقتصاد دانش بنیان ازجمله در اقتصاد ایران چه اقدام‌هایی باید انجام شود؟ از آنجا که اقتصاد دانش بنیان ارتباطی تنگانگ با حوزه تولید علم و دانش دارد، اولین جایی که این موضوع را متبلور می‌کند، دانشگاه  است.

درواقع این دانشگاه‌ها هستند که با تولید علم و ارائه آن به صنعت، بستر‌های لازم برای رشد اقتصاد دانش بنیان را فراهم می‌کنند. اکنون مروری بر وضعیت دانشگاه‌های ایران نشان می‌دهد که هرسال تعداد زیادی پایان نامه و محتوای علمی در قالب مقاله در حوزه صنعت و معدن نوشته می‌شود، اما آن گونه که انتظار می‌رود، در عمل در حوزه تولید تأثیرگذار نبوده است و فقط تعداد کمی از این پایان نامه‌ها و مقالات وارد حوزه عملی تولید می‌شوند.

براین اساس، از مهم‌ترین راهکار‌هایی که برای حمایت از اقتصاد دانش بنیان باید در کشور انجام شود، ارتباط صنعت و دانشگاه است.

اگر این ارتباط برقرار شود، دانشگاه‌ها می‌توانند با تولید علم دانش بنیان بستر‌های لازم را در اختیار بخش تولید قرار دهند و زمینه ارتقای محصولاتی با فناوری و بهره وری بیشتر را فراهم کنند.

از سوی دیگر، بخش تولید هم می‌تواند نیاز‌های خودش را به دانشگاه بسپارد تا این بخش، مطالعات علمی اش را روی نیاز‌هایی که ضرورت و کارایی بیشتری دارند، متمرکز کند. براین اساس، اگر می‌خواهیم شعار سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» در کشور محقق شود، باید بستر‌های لازم را برای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه فراهم کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->